Blogg | Jo Kommunikation

Vår starka laguppställning


Nu kickar vi snart igång midsommarhelgen. Vår starka laguppställning är tillbaka igen på måndag kl 8.00 när vår sista vecka innan semestern drar igång.

Vilken fantastisk vår vi har haft med många roliga uppdrag, nya kunder och en ännu starkare lagkänsla. Under sommaren ska vi ladda om för att komma tillbaka med ännu mer driv, kreativitet och pepp. Vi stänger jo-kontoret 29/6 och öppnar igen 1/8 kl 8.00. Då välkomnar vi även en ny kollega till laget!

Nu vill vi passa på att önska er allihop en solig och glad midsommar!

/jo-gänget

 

Jo Kommunikation <3 Burmans Musik.

Jo Kommunikation


Woho nu har äntligen Burmans Musik en webb. I snart 110 år har Umeåborna kunnat köpa skivor i den lilla kultbutiken Burmans trots alla förändringar i musikbranschen. Hur härligt är det inte då att Burmans Musik nu även finns på webben?

Det var efter konkurshotet under våren 2018 som vi på Jo Kommunikation tillsammans med våra vänner på Z-profil bestämde oss för att ta fram en långsiktig lösning så att Burmans Musik kan finnas kvar i hundra år till. Det är vår gåva till kulturen i Umeå.
– Vi på Jo Kommunikation ska göra det vi är bäst på, konstaterade Edel Puntonet, vår VD.

På rekordsnabb tid (17 dagar) har ett litet team med Alexandra som projektledare, Edel som fotograf, Roberto som grafisk formgivare och Joakim som webbutvecklare tillsammans skapat en ny look för Burmans Musik. Den grafiska profilen har fått sig en uppfräschning, en strategi för annonser och sociala medier har formulerats och igår lanserades den nya webben på burmans.com. I samband med det drog den nya kampanjen igång där Z-profil står  för finansieringen av annonsköp. Det känns riktigt kul att vi är två företag som hjälps åt. Vi tror verkligen att det här kommer att hjälpa butiken att gå runt av sig själv.

Här är några av bilderna som Edel tog i den anrika skivbutiken, och som vi nu använder på webben och i annonser:

– Jag blev riktigt imponerad av mina kollegor när vi först pratar om artikeln i tidningen, och sedan bara drygt två veckor senare är allt klart. En riktigt snygg webb och smart plan på nolltid. Det är Jo Kommunikation det, kommenterar Edvin From, byråledare.

Avslutningsvis kan vi bara konstatera att Peter LeMarc har helt rätt i det han säger på Burmans nya webb:

”En av världens bästa skivaffärer. Kunnig och passionerad personal. Musikälskare.
Ett ställe du kan hänga på i flera timmar. Jag vet, för jag har gjort det!”

Reklamfoto för HärjedalsKök

I vårt team finns en fotograf som har 100% snygghetsgaranti på sina bilder. Det känns väldigt lyxigt att kunna erbjuda våra kunder en fotograf som delar våra värderingar och tänker precis som oss. Det blir så mycket enklare att följa en röd tråd genom kommunikationen!

För en tid sedan fick fotograf Edel i uppdrag att skildra livet i köket genom sin kameralins åt en av våra nya kunder, HärjedalsKök som är en av Nordens största köksleverantörer. De har en supersmart affärsidé. Istället för att riva ut hela köket och ha renoveringskaos i flera veckor erbjuder HärjedalsKök sina kunder en mycket enklare och smidigare process. Tänk dig att du går till jobbet på morgonen och när du kommer tillbaka på eftermiddagen har du ett helt nytt kök. Kan du tro det? Hur är det ens möjligt? Jo, HärjedalsKök monterar köksluckorna du väljer på befintliga stommar.

Ett av våra uppdrag är att se till att det finns härliga reklamfoton att använda i bland annat annonser, sociala medier och på HärjedalsKöks nya kökssajt som vi har byggt. Vi vill att bilderna ska skildra det HärjedalsKök står för och visa att köket är hemmets viktigaste rum. Det ska kännas som hemma, och inte som i ett glossigt inredningsmagasin sa vi till Edel och här är resultatet:

Familjen var väldigt nöjda med sitt nya kök (här finns en intervju med Nina) och ville gärna vara med på fotograferingen. Bilderna används idag i HärjedalsKöks marknadsföring, och vi följer givetvis de nya GDPR-reglerna och har signerade avtal med alla som du ser på bilderna.

Vi har hunnit med ytterligare en köksfotografering under våren. Denna gång hemma hos en familj i Stöcke utanför Umeå. Fotograferingen pågick i ca tre timmar och barnen skrattade från start till slut, vilket är helt otroligt.
– Barn brukar bli trötta efter en halvtimmes fotografering, så jag blev riktigt imponerad av hur syskonen orkade hålla på så här länge, berättar Edel som gav sitt allt för att locka fram skratt och kärlek i blickarna.

Här kan du kika på hur bilderna används! 

Veckans WOW!

Vi fick precis ett samtal från en av våra kära kunder. Det här var ett sånt samtal som är bland de roligaste att få. Kunden hade fått bra effekt på sin kampanj, som vi har tagit fram tillsammans, och inte bara bra effekt utan monster-mega-super-duper-effekt!!!

Det var Alexander och Sebastian Holm från Holm Bygg & Måleri som ringde för att berätta att de har sålt för 1,5 miljon kronor tack vare kampanjen som kostade ynka 8 000 kr. Där kan vi snacka om bra effekt.

Det här är det finaste priset vi kan vinna – vår kunds framgång.

Keep it up!

Hemsida och varumärkesarbete REKAB

Vi är Rekab. Vi behövs
Riktigt kul att lyfta fram detta stolta och grymma Umeå-företag!

Rekab växer och är Umeås näst största byggentreprenör i antalet färdigställda projekt per år. Rekab bygger allt från hemmet där ett barn tar sina första steg till simhallen där vi lär oss simma och kontoret där vi utvecklar staden. Rekab bygger det vi lever i och med. Rekab behövs helt enkelt.

Till ett företag av denna dignitet behövs en webbplats i nivå med den nya hemsidan som vi just lanserat!

Innan vi fick uppdraget såg hemsidan ut så här:

Första uppdraget från Rekab var utmanande men tydligt. Lyft det bästa med oss på 2,4 sekunder. Varför 2,4sekunder? Jo, det är den tid man har på sig att fånga en ny webbesökare innan den bestämmer sig för att stanna kvar eller surfa vidare. Vi arbetade fram ett tydligt koncept som lyfter det Rekab brinner för; att bygga Norrland vidare med allt som samhället behöver; Vi är Rekab. Vi behövs.

För att visa upp varumärket har vi tydligt och snyggt inkorporerat tänket i allt från stora byggvepor till printannonser.

Så här tycker kunden om vårt samarbete (som också skrevs om i vk, klicka här för att se artikeln)

”Gänget på Jo Kommunikation har på ett effektivt och proffsigt sätt lyft vårt varumärke visuellt. De levererar alltid tryggt med kvalitet.”

-Anton Johansson, vice VD Rekab Entreprenad

Det allra finaste betyget vi kan få för vårt arbete är en nöjd kund. Tack för den fina äran att jobba med er, Rekab!