Blogg | Jo Kommunikation

Jo, vi vill mer!

Jo, vi vill mer!

De senaste åren har för oss varit fulla av roliga uppdrag, spännande medarbetare och viktiga erfarenheter – vilket format oss till det jo. som vi är idag. Det har varit motgångar, det har varit framgångar men framför allt har det varit väldigt lärorikt och oerhört kul. Något som vi dock sällan gör är att nöja oss med det vi har, så vi strävar alltid efter nästa milstolpe som kan ta oss framåt.

Tillsammans med Digipartner, Umeås nya digitalbyrå som delägs av jo., är vi säkra på att vi är på helt rätt väg. Målet för både jo. och Digipartner är att växa så att vi kan fortsätta utmana oss själva – vilket i sin tur kommer att resultera i bättre, snyggare och smartare lösningar för våra kunder. En win-win-win, helt enkelt.

Vårt första stora kliv ditåt är taget, och vi kan nu stolt presentera vårt senaste tillskott: Adam Lundquist.
Adam kommer att arbeta som kundansvarig säljare för både jo. och Digipartner, vilket känns som en given lösning då jo. producerar webb och annat grafiskt material, samtidigt som Digipartner analyserar och optimerar det arbete som vi gjort. En helhetslösning för våra kunder med andra ord, med största fokus på konvertering och avkastning på investerade reklampengar.

Adam har samlat på sig flera års erfarenhet och kunskap av försäljning av hemsidor och digital marknadsföring sedan tidigare, och är förutom det en grymt härlig person med mycket driv och skratt, vilket gör att han redan nu landat hos oss som handen i handsken, eller fisken i vattnet om man så vill.

I och med rekryteringen av Adam hoppas vi på att fortsätta växa utanför vår hemstad, men även stärka vår position på hemmaplan i Umeå. Så säg hej till Adam, och hej till ett jo. och Digipartner som vill mer!

Webb & sociala medier – Hällnäs Handelsträdgård

I början av året fick vi ett stort uppdrag av Hällnäs Handelsträdgård och de senaste månaderna har varit en spännande resa, som vi hoppas bara är början på ett långt samarbete med Hällnäs härliga team.

Hällnäs Handelsträdgård är ett perfekt exempel på ett företag som följer sina värderingar. Sedan 1953 odlar familjeföretaget kryddor, sallat och blommor strax utanför Vindeln och idag levererar de färska produkter till över 140 butiker i hela Norrland. Under uppdraget har vi lärt oss väldigt mycket om ekologisk produktion, hållbarhet och deras fantastiska produkter.

Hällnäs anlitade oss för att ta deras varumärke till nästa nivå, samt att ta fram en ny modern webb. Vårt mål var att ge det fina varumärket ett lyft och på ett tydligare sätt lyckas kommunicera deras miljövänliga värderingar och norrländska rötter till deras kunder.

FOTO

Fotograferingen har varit en stor del av detta uppdrag och har bidragit till att vi lyckats skapa rätt känsla i allt material som vi tagit fram. Sabine, som har tidigare erfarenhet från matfotograferingar, planerade fotograferingen och tillsammans med Edel skapade de magi i studion.

För att få kryddorna att lyfta krävdes en hel del förberedelser, och även efterarbetet med redigering har krävt extra finess för att få varje blad att synas från sin bästa sida.

Hällnäs Handelsträdgård består av ett härligt gäng medarbetare som alla delar samma passion för deras norrodlade produkter. Vi ville visa upp hantverket och passionen som ligger till grund för dina närodlade kryddor och sallad, och spenderade därför en dag på plats i Hällnäs där vi fångade detta på bild.

WEBB

Så här såg webben ut innan vi började projektet:

Hällnäs Handelsträdgårds webb har fått en uppgradering som förmedlar samma känsla som resterande delar av varumärket. Vi ville visa på hantverket och passionen, men även tekniken och människorna bakom detta. I designen använde vi Hällnäs befintliga röda färg och andra jordnära nyanser. Här ser ni slutresultatet:

GRAFISKT MATERIAL

En viktig del av uppdraget var även att ta fram grafiskt material. Här är ett exempel på en roll-up för events.

För olika kanaler i sociala medier skapade vi grafiskt material som fortsätter i samma stil.

Detta har varit ett superkul uppdrag där vi fått utvecklas och jobba i ett, för oss, helt nytt område. Nu kommunicerar vi det bästa av Norrgrönt® som gör Hällnäs unikt, och vi ser fram emot att fortsätta samarbetet!

”jo. det kan vi!”

För att kunna göra skillnad för våra kunder, måste vi jobba bra ihop. Och det gör vi, men vi vet också att ett lag måste träna ihop. Därför startar vi varje termin med en kick-off, alltid med Norrlands-tema med aktiviteter för hela teamet.

Det här jo-året fick en kanonstart med en konferens och kick-off helg hos härliga Forsknäckarna i Vindeln. Det var bara Edel som visste var vi skulle åka, så vi andra fick oss en riktigt spännande överraskning.

Tystnaden, snön, bastun och eldstadens värme gav oss ett perfekt tillfälle för att tänka på förra årets projekt, våra mål för framtiden och ha teambuildingsaktiviteter. Lustiga lekar utomhus visade hur mycket vi alla gillar att vinna 😎

Vem av grabbarna på bilden tror ni slutade i snövallen, Edvin eller Robban?

Mångfalden på kontoret är något som är riktigt stolta över. För tillfället finns det fyra nationaliteter hos oss på jo. Vi kan sju olika språk och har bott i 15 olika länder. Tack vare våra varierande bakgrunder förstår vi varandras skillnader och lär oss så otroligt mycket av våra kollegor, varje dag. Om laget mår bra och trivs ihop kan vi uträtta stordåd åt våra kunder.

Vi hade det verkligen toppen hos Forsknäckarna i Vindeln. För oss är det norrländska arvet tillsammans med vår mångfald en styrka som vi vill bygga vidare på. Allt för att kunna bli den bästa arbetsplatsen i Umeå 2020, vilket är vårt mål. Jo, det kan vi!

Hemsida och varumärkesarbete – Kjellins Guld


Kjellins Guld är ett lokalt släktföretag som grundades för över 130 (!) år sedan, och har sedan dess försett Umeåborna med smycken i generation efter generation. Generationsskifte nummer sju i ordningen har nu trätt i kraft tillsammans med en önskan om att gå tillbaka till sina rötter – fast med en modern touch.

Vi fick därför det fantastiskt roliga uppdraget att fräscha upp deras uttryck. Detta gjorde vi genom att putsa till logotypen, uppdatera den grafiska profilen och skapa en helt ny hemsida. Vår utgångspunkt under hela processen var att leverera material som hjälper till att sprida den gedigna hantverkskänsla som Kjellins Guld står för.

Vi har jobbat med ett levande bildspråk, jordnära toner och olika material så som trä, siden och marmor. På denna bas har vi sedan adderat guldtoner och inkluderat delar av Kjellins fantastiska bildarkiv som de kontinuerligt samlat på sig under alla sina år i branschen.

Vi på jo. har haft väldigt roligt under detta projekt, och hoppas på att få följa Kjellins i minst 130 år till!

Hemsida och varumärkesarbete – One Group

One Group är ett företag med en fantastisk affärsidé som kommer förbättra hela IT-branschen. Vi fick äran att ta fram logotyp, profil, hemsida, visitkort, profilmaterial, trycksaker, bilder för sociala medier, fotografering och strategi.

Profilen bygger på en balans mellan naturligt skogsgrönt och exklusivt guldfärgat. Vi förenar ett stilrent typsnitt med ett lite mer magasin-likt för att skapa en helhetsbild som på rätt sätt förmedlar kundens härliga verksamhet. Bilderna är extra viktiga i detta uppdrag där medarbetarnas fritid och arbetsliv lyfts fram. Vi har tillsammans med kunden planerat allt ifrån första strecket på webben, till fotograferingar och texter för att helheten av kundens kommunikation ska tala samma språk.

Vi på jo. är riktigt nöjda med den stil och känsla vi lyckats skapa tillsammans med One Group och ser fram emot ett långt samarbete framöver!