Vårt projekt inom turismsamarbete prisas internationellt!

Vårt projekt inom turismsamarbete prisas internationellt!

I fjol tog vi fram en hemsida åt ett fantastiskt internationellt turismsamarbete, Kvarken Destinations. Nu tilldelas projektet en internationell utmärkelse – Scandinavian Outdoor Award (SOA) inom kategorin Best Inspiration.

Kvarken Destinations är ett Botnia-Atlantica turismprojekt och en långsiktig satsning inom turismbranschen i Kvarkenområdet, både i Finland och Sverige. Projektets webbplats, som vi tog fram i höstas, riktar sig till researrangörer och resemedia. Webben har en avancerad kartfunktion och en innehållsrik contentbank som tillsammans hjälper till att lyfta fram Kvarkenområdets sju destinationer och dess otaliga besöksmål på ett lockande sätt.

SOA-prisets jury utgjordes av internationella researrangörer specialiserade inom området outdoor och adventure -resande i Skandinavien samt av turismexperter. Deras motivering löd:

”Den gränsöverskridande turismen i projektet framstår som väldigt inspirerande, speciellt i tider av växande nationalism. Tack vare det gränsöverskridande projektet, har regionen vidareutvecklats och kan presentera sig på ett kraftfullt sätt. I bemärkelsen inspiration, betonade juryn även webbplatsen www.kvarkendestinations.com samt sociala mediakanaler som enastående.”

Riktigt fina nyheter som bidrar med framtidstro för hela turism- och resebranschen i regionen under dessa osäkra tider. Vi gratulerar hela projektteamet och alla researrangörer samt tackar för ett framgångsrikt samarbete!

Läs mer om utmärkelsen här
Se även caset på vår webb

Ålö skriver nytt avtal med Jo Kommunikation

Ålö skriver nytt avtal med Jo Kommunikation

Under hösten har lantbruksmaskinsföretaget Ålö låtit Umeåbyrån Jo Kommunikation testa en rad nya digitala marknadsföringslösningar för deras verksamhet. Resultatet har varit positivt och Ålö har nu skrivit ett ramavtal med byrån. 

Ålö tillverkar lantbruksmaskiner och är idag en stark aktör på världsmarknaden. Under 2019 beslutades det att Ålös digitala resa skulle trappas upp och de gick då till Umeåbyrån Jo Kommunikation. Samarbetet startade under hösten med ett antal digitala marknadslösningar. Höstens uppdrag har gynnat Ålö som nu har beslutat att gå in i ett ramavtal med Jo Kommunikation för dess globala marknadsföring och webbutveckling.

– Vi är ett företag som ligger längst fram i vår bransch och det ska vi givetvis göra på nätet också. Vi har valt Jo Kommunikation som partner för att nå kunderna i hela världen på ett digitalt och smidigt sätt, säger Niklas Åström, VD på Ålö.

Det nya samarbetet inleds under 2020.

– Vi jobbar stenhårt för att ligga i absolut framkant med att hjälpa våra kunder öka sina affärer digitalt och detta förtroende är ett fint kvitto på det. Det är en jättespännande resa vi gör med Ålö just nu med ett väldigt tydligt mål; öka deras försäljning, kommenterar Edvin From, Byråledare på Jo Kommunikation.

Jo Kommunikation startade 2012 med syftet att vara en helhetsleverantör inom marknadsföring. Byrån arbetar idag till största del digitalt med bland annat webb, digital annonsering och försäljning med strategin att mäta hur mycket kunderna får för sina investerade pengar. Idag finns totalt 16 anställda tillsammans med systerbolaget Digipartner.

– Jag känner mig superstolt över att få förtroendet av ett så stort och fint företag som Ålö. Avtalet är ännu ett bevis på att vår affärsidé om att jobba med att redovisa avkastning från våra marknadsföringsinsatser är rätt, avslutar Edel Puntonet, VD på Jo Kommunikation.

Vårt samarbete har blivit uppmärksammat i både Resumé och VK.

Vår fartfyllda kick-off 2020

Förra veckan var det äntligen dags för Jo Kommunikations kick-off/konferens 2020! En riktig rivstart på det nya året. På fredagmorgon begav vi oss iväg till en hemlig destination. Då början på året är högsäsong för förkylningar kunde tyvärr inte hela gänget följa med. Men hela 13 peppade själar lyckades klara sig undan sjukdomar och VAB.

Vi fick alla plats i en minibuss + en bil. Det var många gissningar under vägen, men Edel och Billy (som var de enda som visste var vi skulle) höll hemligheten tills vi kom fram! Hotell Lappland i Lycksele blev det, och vistelsen bjöd på massor med roliga överraskningar.

Konferensdagen började med samarbetsövningar och en sammanfattning av 2019. Det är alltid lika häftigt att se tillbaka på årets höjdpunkter – Gasell-priset, nya kunder och uppdrag, hela 7 stycken(!) nya kollegor – för att nämna några. Sedan planerade vi våra mål för 2020 och utan att avslöja för mycket så kommer det bli ett r i k t i g t spännande år för oss på jo! Alla var också överens om att hotellet bjöd på bästa konferenssnacksen någonsin – en lösgodisbuffé och mjukglassmaskin – ja, tack!

Efter att alla mål var uppsatta fick vi årets adrenalinkick med en teambuildingsaktivitet som ingen av oss hade testat tidigare – is-gokart på älven! Banan på Umeälven hade många utmanande svängar där många körde in i kanten eller snurrade runt – allt för att öka spänningen i varje deltävling! I Lycksele var det riktigt vintrigt och massor med snö som säkerställde mjuka kanter på banan, alltså hög trafiksäkerhet.

 

 

Alla kämpade hårt för att hamna i finalen men till slut blev finalisterna Tommi, Billy, Anton, Kristopher och Adam. Efter fem adrenalinfyllda varv tog den superduktige Anton guld och fick en jättepokal. Om ni får en chans att prova på iskarting – gör det!

Sedan hade vi även en föreläsning om de senaste medietrenderna – riktigt lärorikt var det! Kvällen spenderade vi på spa, både ute och inne, och åt en tre-rätters middag. På lördagsmorgonen körde vi hem med massor av roliga minnen och ett ännu starkare team.

PS: Vill du se mer från vårt fartfyllda dygn så håll utkik efter vår aftermovie – det är feelgood och adrenalin på väg!

Ny webbplats – BL-Interiör

Ett av fjolårets många webbprojekt var BL-Interiörs nya hemsida. BL-Interiör är ett av Norrlands största golvföretag med ca. 50 medarbetare som jobbar med engagemang, kompetens och ansvar. Företaget kontaktade oss med en önskan om en ny användarvänlig och fräsch webbplats – det fixade vi med stor glädje!

Alla våra webbprojekt byggs enligt Googles senaste standarder, därför installerar vi också avancerade digitala mätverktyg på relevanta ställen på sajten. Allt för att kunna hålla koll på resultat och bevisa det affärsvärde som webben skapar åt kunden. För oss på jo. är webben en säljare som jobbar dygnet runt och skapar rätt förutsättningar till effektiv försäljning.

Så här såg webben ut innan vårt samarbete:

Och här ser ni slutresultatet:

Genom hela webbprojektet tog vi hänsyn till tre olika kundgrupper som BL-Interiör jobbar med: privat-, fastighets- och företagskunder. Alla olika typer av kunder har en egen flik på webben så att innehållet anpassas för just deras behov.

I detta projekt ingick även en särskild produktpresentationsdel. För att lyfta fram olika leverantörers produkter så designade och kodade vi ”Välj golv”-delen enligt kundens önskemål. Där presenteras olika golv som BL-Interiör erbjuder.

Besökaren kan dessutom bläddra igenom produkter genom smidiga filtrerings- och sorteringsfunktioner, och be om en offert via ett enkelt kontaktformulär.

Sist men inte minst, en ny webbplats behöver givetvis nya fina bilder. Först fotade vi i företagets showroom på Västerslätt innan vi fortsatte vidare för att fota tidigare uppdrag och arbetsplatser.

För att utnyttja den nya webbplatsen på bästa sätt så fortsätter vi att samarbeta genom digital marknadsföring – där möjligheterna är oändliga.

Tack för förtroendet, BL-Interiör!

Hur kan vi hjälpa dig?

Mejla oss.