En rullande reklampelare


Nu är det dags för vår VD och fotograf Edel att byta bil. Roberto fick i uppdrag att ta fram en ny design till folieringen av skåpbilen så att Edel kan svischa fram med stil.

Har ni en oklädd företagsbil? Gå inte miste om gratisreklam! Vi hjälper många av våra kunder med att förvandla deras grafiska profil till en rullande reklampelare.

Vi tycker att det är supersmart att använda sig av företagsbilen som reklampelare. Ditt varumärke syns om och om igen när du kör runt i stan, när bilen står parkerad utanför mataffären, vid barnens skola, utanför gymmet osv. Helt enkelt, du syns där dina kunder och potentiella kunder rör sig.

Här kan du kika på några av våra referensjobb.  

Snyggt på Facebook

Allt fler företag väljer att ha en rörlig omslagsvideo på Facebook, den översta bilden även kallad header. Vi har hjälpt ett antal företag inom olika branscher med detta. Nu senast Simpson Europe som har över 75 800 följare på sin Facebooksida.

Vår grafiska formgivare Roberto gjorde Simpson Europes omslagsvideo av bilder från deras kampanjer och företagets budskap om säkerhet inom motorsport. Mer än så behövdes inte för att skapa en video som sticker ut på Facebook. Visst blev det riktigt snyggt?

Vill du också ha en rörlig omslagsvideo på ditt företags Facebooksida? Hör av dig så berättar vi mer! 

Grafisk profil

Det känns jättekul att vi får förtroendet att samarbeta med ett företag som för tredje året i rad blivit DI Gasellföretag i Västerbotten. Geoteam är ett av Sveriges ledande företag inom mätningar och bad oss att se över deras grafiska profil. Vi uppdaterade logotypen, såg över typsnitt, profilfärger, bildmanér, tog fram nya illustrationer samt mönster och förpackade alla delar i en grafisk manual.

”Genom att vi företagare i Umeå samarbetar stärker vi på samma gång varandras företag.
Vi anlitade Jo Kommunikation, och resultatet talar för sig själv.”
-Joachim östergårds, VD Geoteam. 

Bakom varje starkt varumärke finns en tydlig grafisk profil, som bygger på vad företaget vill säga om sig själv, sina värderingar och personlighet.  Vi intervjuade ledningen och ställde frågor om värderingar, vad företaget vill förmedla och vilken riktning Geoteam vill ta. Det utgick vi från när vi satte igång med arbetet att uppdatera Geoteams grafiska profil.

En grafisk profil innehåller:
Logotyp
Profilfärger
Typsnitt
Illustrationer och mönster
Bildmanér
Riktlinjer för hur varje element ska användas

Vi på Jo Kommunikation ser ett företags grafiska profil som en mycket viktig del av vägen till framgång och ökad omsättning. Vi förpackar alla delar i den grafiska profilen i ett dokument med regler och riktlinjer för hur alla delar får och inte får användas. Allt för att våra kunder ska kunna kommunicera på ett konsekvent och enhetligt sätt, och för att allt material från företaget lätt ska kännas igen.

Geoteams nya grafiska profil är inte presenterad ännu, men håll utkik. Det kommer under hösten!

”Ett gott samarbete är summan av lyhördhet, god kommunikation och engagemang.
Vi är väldigt nöjda med Jo Kommunikation som vår leverantör.”
– Veronica Fransson, Geoteam.

Vi kortade arbetsveckan – så gick det

Från vänster: Alexandra, Edvin, Edel, Evelina, Tommi, Joakim och Roberto. 

Nu har det gått precis ett år sedan vi på Jo Kommunikation införde kortare arbetsvecka med endast sex timmars arbetsdag på fredagar. Wow vilken skillnad. Vi är friskare idag, och mer kreativa.

För att nå vårt mål att bli en av Umeås bästa och långsiktigt hållbara arbetsplatser måste vi vara modiga och utmana oss själva.  Och med facit i hand kan vi konstatera att sex timmars arbetsdag på fredagar är ett av våra klokaste beslut.  Resultatet är slående. Sjukdagarna har minskat med 50%, vi känner oss mindre stressade och har fler projekt än någonsin.
-Vi märkte att vi faktiskt får mer gjort varje vecka sen vi minskade arbetsdagen. Medarbetarna trivs bättre, mår bättre och är mer kreativa efter en lite längre helg, berättar vår VD Edel.

Vi blev väldigt glada att Västerbottens Kurirens Affärsliv och Aftonbladet valde att skriva om vår erfarenhet av att korta arbetsveckan. Blir du nyfiken på hur det fungerar? Hör av dig så berättar vi mer!

Finas Hembageri

Visst blir man sugen på en fika när man ser Finas Hembageris nya webbshop, som vi på Jo Kommunikation har tagit fram?

Finas Hembageri har försett Umeå med gott fika sedan år 1893. Idag har företaget tre konditorier i stan och utökar nu med en webbshop för att ge gästerna bästa möjliga service. Det ska vara enkelt att fika i Umeå.

Så här såg hemsidan ut innan vi fick äran att göra om den helt:

Och så här ser den ut idag:

Vi har tagit fram ett beställningssystem med komplett betalningslösning, integrerat med sociala medier och en tydlig röd tråd genom hela hemsidan för att skapa en helhet. Finas nya webb är givetvis anpassad till alla enheter så oavsett om du besöker sidan med dator, surfplatta eller mobiltelefon ska du snabbt och enkelt kunna göra din beställning.

E-handeln har utvecklats väldigt snabbt och snygga produktbilder är avgörande för en webbshop. För att sticka ut gäller det att visa upp sina produkter på ett sätt som är lite mer intressant än andra.

Vår fotograf Edel var därför en hel dag på Finas café på Avion Shopping och fotade produktbilder tillsammans med Malin, som driver Finas Hembageri med sin man. Som du ser har vi tänkt helt annorlunda än den vanliga rekommendationen med vit bakgrund. Med styling, rätt ljus och en skicklig fotograf fick vi till en effektfull känsla i bilderna.

Hör av dig om du vill ses över en gofika och prata e-handel, webbsidor och sociala medier med oss!