Bli en Instagramraket!

Vad scrollar du förbi på Instagram utan att stanna upp? Säkert ganska många inlägg. Hur får man då sin Instagram att växa och hur engagerar man sin vant scrollande publik så att dom stannar upp för att läsa just ditt inlägg? Det kan vi på Jo Kommunikation hjälpa dig med.

Instagram har gått från att kännas lite läskigt för många varumärken, till att vara en självklarhet för att nå både befintliga och nya kunder. En virtuell plats där du med ditt företag kan kommunicera nyheter, stärka ditt varumärke, lyfta din personal och såklart – sälja!

Är ditt sätt att kommunicera i perfekt harmoni med ditt varumärke? Linjerar innehållet på ditt Instagramkonto med intresset hos din tänkta publik? Växer ditt Instagramkonto så ökar din varumärkesigenkänning och troligtvis även din omsättning som direkt följd. Har du ett Instagramflöde som är intressant, som håller rätt ton mot din målgrupp och är en visuell fröjd för ögat kommer det inte bara vara roligare för dina följare att gilla, kommentera och följa dig – utan också för den som ska hålla Instagramkontot färskt med inlägg som är träffsäkra, snygga och som säljer. Instagram är en fantastisk möjlighet att synas och höras, och riktigt kul att jobba med när du är stolt över ditt Instagramflöde. Du kan ditt varumärke, ditt företag eller din tjänst – men man kan alltid bli ÄNNU bättre på det man gör, och tydligare när man berättar vad man gör eller säljer.

Gillar man det man ser, vill man veta mer och vill man veta mer så klickar man sig vidare. Det klicket som började med att scrolltummen stannade upp för en kort stund för att någon ville titta på just ditt inlägg genererar förhoppningsvis i sin tur ett besök på din hemsida. Det klicket kanske slutar med ett ”lägg i varukorg”, ett samtal eller en bokning där du fått en ny, nöjd kund. Instagram är mer än image, det är din möjlighet att prata med nya och gamla kunder på det sättet som känns rätt för dig och din målgrupp.

Det handlar om en harmonisk kombination av:
Vad vill du visa upp? Samt vad skulle dina kunder vilja se, ha och läsa mer om?
Glöm inte bort att kunderna måste påminnas om hur dom handlar, bokar eller når dig i inläggen du skriver. Kom ihåg att det kan vara någon som läser som aldrig varit i kontakt med ditt varumärke eller tjänst förut. Skriv varje Instagraminlägg utifrån den förutsättningen.

Bör du vara formell eller ha en mer laidback ton när du pratar med dina kunder? Vad funkar med produkten eller tjänsten du säljer?  Vi hjälper dig gärna att komma fram till den gyllene formeln för att optimera ditt Instagramflöde och varumärke.

Att härliga, inspirerande och vackra bilder ger många likes på Instagram är ingen hemlighet. Alla har inte en tjänst eller produkt som fungerar bredvid ett knippe bildsköna rosor – men räds ej, bildmässigt handlar det om motivet, bildkompositionen, ljuset, skärpan och känslan. Att det du säljer eller förmedlar känns proffsigt, utan att för den delen behöva kännas stelt eller tillgjort. Det går att få till med vilken produkt eller tjänst som helst, det gäller bara att vara kreativ och vi älskar att vara kreativa.

Vi ser framemot att hjälpa dig bli en Instagramraket!

Är du vår nya stjärna?

Vi växer tillsammans med våra kunder och söker nu en ny grafisk formgivare till vårt framgångsrika team. Har du ett starkt intresse för grafisk formgivning? Har du koll på hur design bygger ett starkt varumärke? Och har du en kreativ ådra med känsla för färg och form? Perfekt, då kan du passa perfekt hos oss!

Det finns ingen enkel manual för framgångsrik design, men vi på jo. tror på att jobba enhetligt, tydligt och med mycket känsla. Därför är det viktigt att du delar vår syn på grafisk formgivning som stärker våra kunders varumärken och vi ser gärna att du har några års erfarenhet inom grafisk design.

Att vara grafisk formgivare på vår byrå är ett kreativt, varierat och roligt jobb. Ingen dag är den andra lik. Vi producerar annonser för digitalt och print, produktblad, rollups, skyltar, webbsidor, bussreklam, taxireklam m.m. Vi utgår givetvis alltid från våra kunders grafiska riktlinjer och varumärkesplattformar, om det inte finns hjälper vi kunden att ta fram riktlinjer för varumärket. Vi jobbar med små och stora kunder inom detaljhandeln, finansvärlden, IT och tele, entreprenadföretag, hantverksfirmor, mäklare m.m.

I vårt team finns en mångfald som gör oss till en riktigt stark och intressant kommunikationspartner. Vi som jobbar på jo. är från Dominikanska Republiken, Finland, Kuba och Sverige. Våra senaste anställningar har varit tre coola och kompetenta kvinnor. Allt för att skapa en så jämställd arbetsplats som möjligt.

Här kan du läsa mer om jobbet! Sista ansökningsdag är 30/1 men skicka in din ansökan redan idag för intervjuer kommer att ske löpande när vi är tillbaka från julledigheten.

TC:s nya webb

Nu har vi överträffat oss själva igen! Parallellt med renoveringen av TC i folkets hus har vi på jo. tagit fram en helt ny webb som matchar deras ambition med restaurangen. Den nya hemsidan lanserades i veckan!

I en folklig atmosfär serveras mat lagad på bra råvaror som tillagas utan genvägar, där de norrländska smakerna är tydliga. Magen är i fokus men viktigast är upplevelsen och känslan efter ett besök på TC. Det tog vi fasta på och startade processen.

Innan vi fick uppdraget såg hemsidan ut så här:

Vi började med att se över varumärket och tog fram en ny grafisk profil som matchar det TC står för. Här gäller det att välja rätt färger, tonalitet och bygga en användarvänlig hemsida som är lätt att hitta på. Titta så fint det blev!


Vi har kort tid på oss att få besökarna att stanna kvar på hemsidan (det handlar om några få sekunder). Det första besökaren ser är bilderna. Med styling, rätt ljus och Edel, vår skickliga fotograf, fick vi till en effektfull känsla i bilderna:


Vi fick även det superroliga uppdraget att ta fram en ny strategi för TC:s närvaro i sociala medier. Precis som vanligt tog vi fram en smart instruktionsbok där vi svarar på frågor som Vilka kanaler ska vi välja? När ska vi publicera och hur ofta? Vad ska vi ha för innehåll? Går det att göra reklam i sociala medier? Det är vanliga och relevanta frågor på företag som vi gärna hjälper till att räta ut!


I samband med att hemsidan lanserades drog en digital kampanj som vi tog fram för TC igång. Geografiskt styrt på utvalda hemsidor och på Facebook!

Vi är så glada och stolta över att TC gav oss ett så stort och roligt uppdrag där vi får använda så många av våra kompetenser. Flexibel och effektiv projektledare, vass grafisk formgivare med känsla för färg och form, fotograf med snygghetsgaranti, skribent som tagit fram texter som känns i magen och vår sociala medie-strateg som kan Facebook och Instagram på djupet.

Nu väntar lite julledigt

Julledigheten närmar sig och vi är som tomtenissarna inför julafton – fokuserade, snabba och kreativa. För på fredag kl 12.00 stänger vi ner kontoret och är tillbaka igen den 2/1 kl 8.00!

Vi vill passa på att tacka för i år och för att ni är med på vår resa. Vi har stora ambitioner för vår glada kommunikationsbyrå. Vårt mål är att bli framtidens kommunikationsbyrå/Umeås bästa byrå, alla kategorier. För att nå slutdestination och bli en drömarbetsplats involverar vi våra medarbetare i beslutsprocessen och ser till att samtliga medarbetare får vara med och påverka, det mesta. Och under resans gång ska vi ha fantastiskt kul ihop.

Efter jul börjar Madelen hos oss som projektledare. Det ser vi fram emot!

Pst… Just nu söker vi en grafisk formgivare till vårt team. Är det du eller någon du känner? Läs mer om tjänsten här.

Vi fortsätter anställa.


Det här är två grymma kompetenser som vi stärker upp vårt breda team med. Vi gillar att bygga vårt företag med medarbetare som sitter på erfarenheter och gjort saker på riktigt, samtidigt som den rätta hungern också finns där.

Formstarka Evelina kommer tidigare från ICA Reklam i Kungälv utanför Göteborg, där hon arbetade med ett av Sveriges största varumärken. Hemlängtan till Västerbotten blev till slut för stark och i somras gick flyttåget uppåt. Idag är Evelina en mycket uppskattad medarbetare här på Jo Kommunikation. Det känns superkul att vi har lyckats fånga en tjej med så mycket kompetens och noggrannhet.

Nu kan vi också glatt meddela att Madelen Stenlund, som blev årets Unga Entreprenör 2016, blir vår nya projektledare. Madelen har varit egenföretagare och tagit hennes företag Sealoe från 0 till 100. Hon startade företaget när hon kom hem till Umeå efter en tid i Australien, där hon arbetade som grafisk designer på en av landets största e-handels-företag. Förutom att sälja sina egendesignade printa i företaget Sealoe med hela världen som marknad har Madelen designat hemsidor, logotyper och hjälpt företag med annonser och sociala medier.

Vi på Jo Kommunikation har haft ett riktigt bra år. Vi är mer kreativa än någonsin och kommer att redovisa ett ännu bättre år än i fjol. Med våra två nya stjärnor, Evelina och Madelen, tar vi nu stora steg inför 2018 när mycket kommer att hända.